پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

محمدرضا هراتی در مراسم اختتامیه دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید عنوان کرد؛

تعدد جشنواره های قصه گویی در کشور باعث افزایش توانمندی مجموعه فرهنگی کشور خواهد شد/ رشد ۲۲۰ درصدی مشارکت در دومین دوره جشنواره

محمدرضا هراتی

محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در مراسم اختتامیه دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید با اشاره به رشد ۲۲۰ درصدی مشارکت در دومین جشنواره قصه گویی نهال امید گفت: ما معتقدیم تعدد جشنواره های قصه گویی در دستگاه های مختلف فرهنگی هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد و آنقدر جمعیت کودک و نوجوان ما وسیع و آنقدر جای کار در این حوزه وجود دارد که این کنار هم بودن ها باعث افزایش توانایی و توانمندی مجموعه فرهنگی کشور خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم اختتامیه دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی نهال امید صبح امروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مسئولان استانی، داوران و کتابداران و هنرمندان قصه گو در سالن اجتماعات حکیم نباتی سازمان منطقه آزاد ارس برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد ضمن تشکر از حسن میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس در برگزاری بخش ملی و آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور «نهال امید» گفت: در تبیین اهمیت کار برای کودکان و نوجوانان و موضوع قصه‌گویی به چند فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) استناد می‌کنم: ایشان در بازدید اخیرشان از سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید فرمودند: «برای جذب کودکان و نوجوانان هرچقدر می‌توانید از لحاظ کمّیت و کیفیت کار کنید». در سالروز اخیر ارتحال حضرت امام(ره) فرمودند: هرکس ایران و منافع ملی را دوست دارد باید برای ترویج «ایمان و امید» تلاش کند. در دیدار دیگری با اهالی فرهنگ در تبیین اهمیت قصه‌گویی فرمودند: «قصه‌گویی، هنر بسیار خوبی است. قصه‌های خوب، سازنده شخصیت کودک است». ترکیب این سه عبارت به ما اطمینان می‌دهد که قدم در راه درستی گذاشتیم. گام نهادن در مسیر کودک و نوجوان، از طریق به خدمت گرفتن فرهنگ و هنرهای مختلف مثل نویسندگی، بازی آموزشی، برنامه سازی و ... با محوریت کتاب و بطور ویژه با ابزار قصه‌گویی. هنر شایسته‌ای که سازنده شخصیت کودک و زمینه‌ساز ایمان و ترویج دهنده امید، عامل رشد و شکوفایی استعدادهای ایشان، رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم ارزشی، اخلاقی و آموزشی، حفظ میراث شفاهی و یکی از بهترین روش‌های مناسب در ایجاد علاقه به مطالعه و خواندن است.

وی افزود: وجود بیش از ۲۰۰ قصه در قرآن کریم، نشان می‌دهد که خداوند متعال برای بیان مفاهیم و عبرت آموزی از آنها، از ابزار قصه استفاده کرده است. خداوند متعال در سوره یوسف آیه ۳ می فرمایند: «نحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ». اهمیت ذکر عبارت قصص در قرآن نشان دهنده اهمیت و تاثیر آن در تربیت انسان و پندگیری است؛ قصه‌هایی که  قصّه‌گو خداوند است، هدف دار است، قصه ها حق و وسیله تفکر و عبرت است. حضرت علی(ع) در نامه سی‌ویکم نهج‌البلاغه خطاب به فرزندش امام حسن(ع) جمله‌ای دارند که می‌فرمایند:«فرزندم! من در سرگذشت گذشتگان چنان مطالعه کرده‌ام و به آنها آگاهم که گویا با آنان زیسته‌ام و به اندازه‌ی آنها عمر کرده‌ام».

هراتی تصریح کرد: در تاریخ می‌بینیم زمانی که وسایل ارتباطی نبود روایت‌ها سینه به سینه نقل می‌شد؛ روایتگری واقعه کربلا، تغزیه و پرده‌خوانی باعث شد تا این واقعه در اذهان بماند. با بیان وقایع، سبک زندگی، ویژگی‌های شخصیتی اهل بیت(ع) و یارانشان در قالب قصه و قصه‌گویی، الگوهای واقعی در زمینه‌های دینداری و تقوی، عدالت، قدرت، بخشندگی، ایثار، آموزه های اخلاقی و اجتماعی و... به کودکان و نوجوانان معرفی می‌شوند؛ این هنری است که قصه‌گویی دارد. در قصه‌ها خوبی، وحدت، همکاری و... لازمه‌ی پیروزی بر پلیدی‌هاست؛ لذا قصه‌گویی می‌تواند کودکان و نوجوانان را متوجه این مهم سازد که برای داشتن ملتی سربلند وکشوری آزاد و قدرتمند باید با هم یک دل و متحد و استوار بود.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تاکید کرد: تفاوتی که در قصه‌گویی شرق و غرب وجود دارد این است که قصه‌گویی در شرق بیشتر حکیمانه است، اما در غرب بیشتر جنبه سرگرمی دارد، همچنین قصه‌گویان شرقی بیشتر کلام محورند و قصه‌گویان غربی حرکت محور و غالبا قصه‌گویی‌هایشان نمایشی است. 

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این جشنواره با هدف حفظ و پاسداشت ادبیات شفاهی، ایجاد رقابت سالم و سازنده و انگیزش میان کتابداران، تلاش در جهت گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها، شناسایی استعدادها و بهره‌مندی از توانمندی مختلف در کتابخانه‌های عمومی و ... با شعار این دوره جشنواره «قصه خوب؛ نسل خوب»در موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «شعار سال؛ تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» (موضوع ویژه) به عنوان موضوعات محوری برگزار شد. ضمن اینکه تمامی محورهای فوق با رویکرد انگیزشی، امیدآفرینی، هویت بخشی و توجه به معنویت و اخلاق تعیین شده بود. در این جشنواره محدودیتی برای علاقمندان و گروه‌های شرکت کننده قائل نبودیم. کتابداران علاقمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (نهادی و مشارکتی)، کتابداران علاقمند سایر دستگاه‌های همکار، مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، تربیتی و ... اقشاری بودند که امکان شرکت در جشنواره را داشتند.

هراتی در ادامه با مقایسه آمار جشنواره و وجه تمایز آن با دوره  قبلی اشاره تصریح کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله شناسایی(بارگذاری در سایت) ۵۳۹۲ نفر (قصه‌گویی دیجیتال: ۲۸۸۳، قصه‌گویی صحنه‌ای ۲۵۰۹) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از این تعداد ۱۶۲۳ نفر به مرحله استانی راه یافتند. تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی(استانی) ۱۶۲۳ نفر (قصه‌گویی دیجیتال: ۸۱۷، قصه‌گویی صحنه‌ای ۸۰۶) مورد ارزیابی قرار گرفتند از این تعداد ۳۳۶ نفر( هر استان ۱۲ نفر(۶ نفر صحنه ای و ۶ نفر دیجیتال) به مرحله منطقه‌ای راه یافتند. تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله منطقه‌ای(۸ منطقه با محوریت استان های تهران، مازندران، کرمان، آذربایجان شرقی، همدان،‌خوزستان، خراسان رضوی و یزد) ۳۲۶ نفر (قصه‌گویی دیجیتال: ۱۶۴، قصه‌گویی صحنه‌ای ۱۷۲) بوده که  از این تعداد ۹۶ نفر(۴۸ نفر دیجیتال، ۴۸ قصه گویی صحنه‌ای) به مرحله ملی راه یافتند. همچنین میزان شرکت‌کنندگان نسبت به دوره قبل با اختلاف بیش از ۳۶۰۰ نفر (درصد رشد ۲۲۰ درصدی) است.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تاکید کرد: ارزیابی ما از روند برگزاری جشنواره‌های مناطق و ملی آن است که این اشتیاق، علاقه و مشارکت همکاران؛ حرکت خوبی است و نتایج و برکات خوبی دارد. از همه عزیزان تقاضا دارم این شور و اشتیاق به این جلسه متوقف نشود و همکاران فخیم خود را مسئول بدانند، تجارب خود را به همکاران استانی خود منتقل کنند و با انگیزه‌ای بیش از پیش، با جذب مخاطب کودک و نوجوان؛ کلام بلیغ و فصیح خود را در شریان حیاتی کودکان جاری سازند و  فرهنگ غنی کتابخوانی را میان این قشر ترویج نمایند. همچنین به انتخاب قصه‌ها توجه نمایند. قصه هایی که سبک زندگی ایرانی – اسلامی در­کودکان و نوجوانان ما ترویچ کند، قصه‌هایی که مفاهیم ایمانی و اخلاقی را منتقل کند، قصه‌هایی که از فرزندانمان، انسان های سالم بسازد و صفات عالی، آزاداندیشی، شجاعت، بخشندگی را در آینده سازانمان بپروراند.

هراتی با تاکید براینکه چنین جشنواره‌هایی توسط سایر نهادهای همکار هم برگزار می شود گفت: ما معتقدیم که این جشنواره‌ها هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد و آنقدر جمعیت کودک و نوجوان ما وسیع و آنقدر جای کار در این حوزه وجود دارد که این کنار هم بودن ها باعث افزایش توانایی و توانمندی مجموعه فرهنگی کشور خواهد شد. شبکه مویرگی نهاد تا سطح روستاها و وجود بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی و قریب به ۶۰ درصد عضو کودک و نوجوان، ظرفیت مناسبی برای کار در این موضوع است. ترکیب کتاب، کتابخانه، کتابدارو عضو آن هم به گستردگی کل کشور تاسطح روستاها، یک ترکیب طلایی ایجاد کرده است که دردیگر دستگاه ها کم نظیر است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 13 =